If we can change, you can change!

Door Christiaan Tsirakos

Het rebranden van een succesvol hostingbedrijf

Zit je achterover en laat je het lopen zoals het loopt of blijf je enkel de concurrentie volgen? Ben je tevreden met die tweede plaats of wil je juist op pole position staan? Enkele kritische vragen die de toekomst van je onderneming bepalen.

Ik daag je uit

Ik daag je uit, werp eens een kritische blik naar je bedrijf, haar positie in de markt en vooral naar de bewegingen in de markt. Stel jezelf dan de vraag, wat doe ik hiermee?

Een jaar geleden stonden wij exact op dit punt. Kijken we naar wat de concurrentie doet en gaan we hier in mee, of kijken we verder? Het is mijn overtuiging dat het veel effectiever is om het behoefte patroon van je klanten te onderzoeken. Sterker nog, niet zo zeer het huidige behoeftepatroon maar kijken naar waar nieuwe behoeftes gaan ontstaan.

De kracht zit hem niet in behoefteherkenning, de kracht zit hem in behoeftevoorspelling. In een snel veranderende wereld als die van de IT, is het van enorm belang in de gaten te houden wat de techniek doet. En dan vooral hoe de techniek inspeelt op veranderingen en wat de mogelijkheden zullen zijn voor de markt.

Op deze conclusie gekomen kwam ook de volgende vraag voorbij, als we als bedrijf deze weg in gaan slaan, past het huidige gezicht en merk hier dan nog wel bij?

Moet je bang zijn voor verlies van je merkwaarde?

Natuurlijk is iedere situatie uniek en kan je hier geen kant en klaar antwoord op geven. In onze situatie is het echter zo dat we de voors en tegens goed tegen elkaar hebben afgewogen. Cruciaal is echter dat het voor ons een strategische beslissing is waar een duidelijke visie aan ten grondslag ligt. Hierdoor was de keuze voor ons duidelijk.

Leuk zo’n besluit, maar hoe doen we dat?

Een rebranding strategie is niet iets wat je over een nacht ijs laat gaan. We hebben immers een bedrijf wat door jaren hard werk is opgebouwd tot wat het nu is. Een vertrouwde partner voor een grote hoeveelheid klanten. Diezelfde kernwaarden hebben we meegenomen in de bepaling van de nieuwe positioneringsstrategie en bij het kiezen van onze strategische partners. DELL als hardware partner en OpenStack als systematiek waar onze cloud diensten op gebaseerd zijn. Beide zijn spelers die duidelijk vooraan in de markt staan en onze eigen merk strategie versterken.

Wat je op dat moment ziet is dat een combinatie van de nieuwe visie met je huidige kernwaarden al leidt tot een gave versmelting. Je ziet dat het naadloos in elkaar past.

Oke, de strategische keuze is genomen. Maar dan?

De strategische keuze was genomen, we wisten waarom we het bedrijf gingen rebranden en we wisten hoe we het gingen doen. Het laatste punt resteert dan, wat gaan we doen?

Bij een rebranding strategie horen een aantal componenten, het bepalen van je nieuwe merknaam (deze vloeit voort uit je kernwaarden en positioneringsstrategie), het bepalen van een nieuwe corporate identity (de creatieve vertaalslag van je kernwaarden en visie naar huisstijl) en het design/bouw van de nieuwe website.

Alles is klaar! Let’s go!

Weehoo! Daar waren we dan, een nieuw gezicht, een nieuwe weg, alles voorbereid voor de verdere vooruitgang van het bedrijf. Tijd om het onze klanten en de markt te laten zien.

If we can change, you can change.

Het rebranden van ons bedrijf was voor mij een makkelijke beslissing. We hadden immers een duidelijke visie. Kan ik het jouw aanraden? In ieder geval de weg ernaartoe!

Let wel op het volgende, het rebranden van je bedrijf is niet altijd de sleutel tot succes. Ik ben er echter wel van overtuigd dat de weg die je moet nemen om tot een dergelijke beslissing te komen, een goede is om te bewandelen. Voor iedere ondernemer. Het creëert namelijk perspectief. Een besluit om niet te veranderen kan namelijk net zo’n sterke beslissing zijn. Daarom zeg ik, als wij kunnen veranderen, kan jij dat ook.

Christiaan Tsirakos
CEO - Reviced Cloud Services
www.reviced.nl